FULLET INFORMATIU

1.    QUÈ ÉS?
                                                                                                          
Un fulletó és un document imprès que pot ser de caràcter publicitari o informatiu i que serveix per promocionar i publicitar una companyia, associació, empresa, producte, servei… i donar-lo a conèixer a tot el públic. És la seva CARTA DE PRESENTACIÓ.
Consta de poques fulles, generalment només una. La informació que conté és BREU i PRECISA.
                                                          
A l’hora de dissenyar un fulletó és important tenir en compte:                                         
1. Portada cridanera: El nostre possible lector ha de tenir ganes d’obrir-lo i continuar llegint. (A tenir en compte el tipus de client o usuari a qui va dirigit).                      
2. Contingut clar i interessant. Ha de quedar clar què oferim i destacar els punt importants de la proposta, campanya o producte.                                                          
3. Imatges del producte o la proposta. Acompanyar sempre el text amb fotos.
4. Afegir les dades on es pot tenir accés a més informació. Per exemple, telèfon, pàgina web, correu electrònic...
                                                          
2. ELEMENTS DEL FULLETÓ


                                                                                     
3. DISSENY DEL FULLETÓ

COLOR: Utilitzar colors representatius i agradables a la vista. Millor utilitzar pocs colors i jugar amb les combinacions dels mateixos, que utilitzar mil colors que desvien l’atenció del públic cap al missatge.
PAPER: La mida del paper seleccionat ens determinarà quina plantilla anem a utilitzar i les mesures de les diferents parts del nostre fulletó.
TIPOGRAFIA: Seleccionar un estil de lletra que sigui de FÀCIL LECTURA. Podeu escollir dos tipus de lletra, un per als títols i un altre per als paràgrafs. El color de les lletres ha de contrastar amb el color del paper escollit, ja que el text ha de ressaltar en primer lloc abans que el fons.                  

4. TIPUS DE FULLETÓ

Els principals tipus de fulletons són els següents:
  • Flyer: també se’n diu “volant”. Compost d’un sol full i dues cares.
  • Díptic: compost d’un full, un plegament i quatre cares.
  • Tríptic: compost d’un full, dos plegaments i sis cares. Els tipus de plegaments dels tríptics (figura.1) poden ser d’allò més diversos i jugar amb les continuïtats de la gràfica de formes diverses, no està aquesta sempre lligada al plegament de la pàgina.



5. TRÍPTIC
El tríptic consta de tres parts: una portada, la part interior i una contraportada. Seguidament, us proposem alguns elements que podeu incloure en cada part del vostre fullet:
  • La portada: en aquesta part hi hauria d’haver una breu presentació de l’entitat, l’activitat, el producte o servei.
    • El nom.
    • Una frase que ho resumeixi.
    • El logotip.
    • Imatges relacionades.
  • La part interior: a la part interna hi anirà una explicació més extensa i s’hi descriuran els avantatges del producte o servei, generalment il·lustrats amb fotografies o gràfics. El joc de tres làmines que es despleguen permet anar exposant els arguments gradualment, de manera que l’interès del client pugui anar creixent.
  • La contraportada: a la contraportada és important indicar com contactar amb l’empresa o organització.
    • Nom de l’empresa.
    • Adreça.
    • Número de telèfon i fax.
    • Correu electrònic.
    • Accessibilitat i mitjans de transport més propers en cas de tractar-se d’un servei ubicat físicament.
    • Horari d’atenció al públic.
    • Referència del dissenyador o responsable gràfic.
    • Explicació sobre la manera de rebre més informació.
    • Logotip.
Plegament tradicional d’un tríptic.
                                                        PLANTILLA TRÍPTIC

A) PART EXTERIOR                                         
                                                           
                                                       
                                                           
B) PART INTERIOR



ACTIVITAT:


1. Dissenyeu un tríptic informant de la importància de reciclar l’oli usat i animant a participar en la recollida que es durà a terme per part dels alumnes del projecte SABONET.EDN.
Primer anoteu en un full tota la informació que ha d’aparèixer en el tríptic i feu un esbós del disseny.

CONSELLS:

  1. Saturació d’elements: no carregar massa de text o imatges el fulletó.
  2. Els missatges llargs descentren el públic.
  3. No oblidis que el fulletó és una peça gràfica simple.
  4. El contingut ha d’estar ordenat de manera que es llegeixi d’esquerra a dreta i de dalt a baix.
  5. No barregeu molts tipus de lletra i no abuseu de la negreta i el subratllat.
  6. El color que millor es llegeix és el negre, i el blanc és el millor color de fons.
  7. És millor redactar de manera clara i senzilla amb frases positives i curtes.
  8. Si generalment utilitzeu un tipus de lletra, és millor que el mantingueu.

PROGRAMES PER AL DISSENY DEL TRÍPTIC

Per fer el tríptic podeu utilitzar el programa de codi lliure Scribus. Si voleu aprendre a utilitzar-lo, recordeu, la seva descàrrega és gratuïta i hi ha molts tutorials que podreu trobar en les vostres cerques a Internet. Malgrat que us recomanem fer pràctiques amb Scribus, també podeu fer la vostra presentació amb programes com l’Office Publisher, o fins i tot amb un editor de textos corrent com el Word, posant-hi una mica d’enginy.